Teenaga Dream..Into The New World...

Tuesday 22 November 2011

Cerita Pendek..

Ade sorang lelaki sedang menunggu kwn baiknya dtng mengambilnya utk pergi berhibur...sedang dia menunggu,lalu sorang lelaki tua di hadapannya..
Lelaki tua:Assalamualaikum anak muda...
lelaki muda:salam..
Lelaki tua:azan maghrib sudah berkumandang,marilah kita sama-sama berjemaah d masjid.
Lelaki muda:peduli ape aku! aku masih muda, banyak lagi masa, masih awal lagi utk aku betaubat, lagipun aku harus enjoy dulu hidup aku, bak kata orang ''kalo kita nk beribadah ni kena ikhlas''..lain la ko,ko kn dah tua, dh x berdaya,tinggal esok lusa je....kalo nanti aku sama umur ngan ko hari2 aku akan ke masjid..
Lelaki tua:Orang muda, ''hidup dan mati d tentukan oleh ALLAH (s.w.t), kita tidak tahu bila waktu itu sampai,tua atau muda bukn ukuran''

Tiba-tiba lelaki muda itu terdiam seketika....matanya terbeliak keluar tatkala melihat satu kemalangan motosikal dan sebuah lori di hadapan matanya..dia terus melulu pergi kepada mangsa..

Lelaki muda: ashraf,bangun ashraf...YA ALLAH,ashraf...bangun...(sambil memeriksa nadi Ashraf....YA ALLAH.....TIDAKKKKKK!

INNALILLAHIWAINNAILAIHIROJIUN.....

Lelaki muda itu menoleh kembali di tempat d mana orang tua itu berdiri....bayang orang tua itu tidak pun kelihatan....

Lelaki muda:YA ALLAH kau ampunilah dosa-dosa ku...Ya ALLAH kau ampunilah dosa sahabatku,tempatknlah dia d sisi orang2 yg beriman....

Terima kasih kerana sudi membaca..dalam cite ni banyak pengajaran yg boleh kita ambil..watak orang tua dlm cite ni mewakili umur lelaki muda apabila tua kelak..sedarlah umur bukan ukuran utk kita bersujud dan menunaikan perintah ALLAH (S.W.T)sesungguhnya kita tidak akan mengetahui bila ajal kita akan sampai...SEKIAN....''ape yg baik itu dtng dari ALLAH(S.W.T) dan ape yg buruk itu datng dari kelemahan sy sendiri''Wassalam....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home